(Ne)potrebni troškovi online kupovine
Izolacija,
mere zaštite od korona virusa i zatvaranje tržnih centara doveli su do porasta
trgovine na internetu. Napredak online kupovine izazvao je porast potrošača,
koji većinu stvari kupuju na ovaj način.
Da li je isplativa kupovina preko interneta?
Prema
podacima Narodne banke Srbije (NBS) o transakcijama u našoj zemlji pokazuje da
su Srbi trgujući na internetu potrošili na desetine milijardi dinara. Ova
činjenica govori u prilog tome da se našem narodu "osladi" kupovina
online i da troše i više novca nego što je za to potrebno.
"Od
početka pandemije zabeležen je trend značajnog porasta elektronske trgovine,
ali je ujedno došlo i do povećanog broja zloupotreba elektronskih
platformi," rekla je Ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija
Tatjana Matić, kako prenosi Biznis.rs.
Kako bi se
zaštitili kupci preko interneta u našoj državi postoje dva zakona, o
elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja,
među kojima je i Zakon o elektronskoj upravi. Prema rečima ministarke Matić
regulativa je doneta po ugledu na evropsku praksu, ali prepreke u poslednje dve
godine odnosile su se na primenu ovih zakona.
Kupcima su na raspolaganju različite vrste proizvoda svetskih i domaćih proizvođača, a njihovo je da jednim klikom ubace u korpu sve što im je potrebno. Postavlja se pitanje koliko su ove stvari neophodne i da li su građani "zaraženi" online kupovinom razmišljali o posledicama, koje utiču na njihov budžet.
2020. godina kao prekretnica online
kupovine
Godina koju
je obeležio veliki napredak online kupovine i poslova jeste 2020. Poslovno
okruženje zamenjeno je kućnim
ambijentom, a odlazak u prodavnicu
postao je nepotreban. Ukoliko želite da
kupujete možete to činiti iz svoje fotelje, odlaskom na željeni sajt i klikom
na proizvod koji vam je potreban.
Od početka
pandemije korona virusa e- trgovina u Srbiji beleži porast, navela je
ministarka, trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić. Prema rečima
ministarke na sajtu Biznis.rs navode da je rast ekonomske trgovine u
porastu za 300% u poređenju sa proizvodom.
Kada
uporedimo Srbiju sa zemljama EU, shvatićemo da elektronska trgovina zaostaje,
ali ipak na dobrom je putu da se razvije. U maloprodaji online trgovina u 2019.
godini dostigla je 13,7 odsto ukupne maloprodaje, a očekivanja su, prema
podacima Nasdaka (Nasdaq), da će do 2040. približno 95 odsto svih kupovina biti
preko elektronske trgovine.
Prilikom
online kupovine potrebno je uzeti u obzir da li se ona obavlja u matičnoj
državi ili se odnosi i na inostranstvo. Imajući to u vidu pored troškova koje
podrazumeva sama kupovina, kupci plaćaju i dostavu ili poštanske troškove.
Sabiranjem troškova poštarine i cene proizvoda, dobijamo realnu cenu online
kupovine. Isplati li se?
Hoće li trgovinska kriza uticati na
servise za naručivanje?
Servisi za
naručivanje postali su glavni kanali za online prodaju i glavna su spona između
kupca i prodavca u svetu internet kupovine. Porast prodaje preko interneta,
pandemija, ograničena proizvodnja i veća potražnja su pojave koje značajno
utiču na pomenute servise.
Kako
prenosi Biznis.rs: " Od 1. Jula u Evropskoj uniji važiće Direktiva
koja će menjati dosadašnja pravila e-kupovine u članicama evro-bloka. Na
poručenu robu obračunavaće se PDV zemlje u koju se ona šalje, a online portali
za e-trgovinu neće biti u obavezi da se registruju kao pravna lica u svakoj EU
zemlji posebno."
Prema
njihovom izveštaju ova pojava neće značajno uticati na kupce iz Srbije, kojima
će u zavisnosti od cene naručenog proizvoda zavisiti da li on podleže
carinjenju. Ovo je dobra vest za sve koji u Srbiji kupuju online, ali u isto
vreme ona sa sobom povlači drugo pitanje koje se tiče vremenskog roka isporuke
robe iz inostranstva.
U razgovoru
za Biznis.rs Marko Ilić, suosnivač eCommerce Asocijacije Srbije navodi
da bi online trgovinu mogla da pogodi druga vrsta krize, a to je nedostatak
robe:
"Uz
svo čekanje, prouzrokovano pandemijom ili nedostatkom kontejnera i zagušenjem u
lukama, došlo je i do pada proizvodnje određene grupe proizvoda. Mislim da bi
ovi faktori uskoro mogli da dovedu do novih trendova i u online kupovini.
Jednostavno, nestašica jedne robe okrenuće kupce ka drugoj, i oni će početi
pojačano da kupuju proizvode kojih ima na lageru u strahu da i oni ne nestanu
iz ponude."
Kao i svaka
društvena pojava online kupovina ima svoje prednosti i mane, zato je bitno
omogućiti njeno nesmetano delovanje i s druge strane pružiti zaštitu kupcima
kako bi njihova prava bila zaštićena.